Loading

Wie zijn we



BODEGAS BVBA werd opgericht in april 1994 in Bornem, door Marc de Paradé en Sonja Peeters.

Vanuit zijn logistieke achtergrond  bracht Marc vrij lange periodes door in het toen nog vrij onbekende Spanje, wat een goede kennis van de Spaanse wijnen, gastronomie en cultuur opleverde.   

Sonja heeft een meer financiële achtergrond als financial controller & boekhouder met een grote ervaring in accountancy, fiscaliteit en BTW.

Aanvankelijk werd er gewerkt als free lance agent te werken voor een grote importeur van voeding en wijnen. Het gamma bleek echter te klassiek om het publiek te kunnen bekoren.

In 1994 werd Bodegas bvba opgericht, met de bedoeling om via rechtstreekse import betere en originelere wijnen op de Belgische markt te brengen.

De revival van het Spanje-toerisme maar vooral de aangroei van het aantal Spanje- bezoekers met aandacht voor de Spaanse tradities en tapa cultuur, zorgde ervoor dat de Spaanse wijnen en delicatessen aan een opmars begonnen.

Vanaf 1995 groeide ook de populariteit van de Spaanse wijnen in België gestaag, zodat ze van een echte niche markt met 3 % marktaandeel evolueerden naar een belangrijke positie met 13 % van de verkochte flessen.

In de periode 1995-2005 behoorden we dan ook tot een van de meest aktieve nieuw- komers op de Belgische wijnmarkt en dat is sindsdien ook niet minder geworden. 

Sinds 2005 werken we ook met een logistieke partner in Bornem voor stockage en logistiek, zodat we ook over een bottle pick zone en fijnmazige distributie in heel ‘t land konden beschikken.

Vanaf toen werd ook aan de naambekendheid gewerkt via sponsoring contracten  met diverse sportclubs zoals Germinal Beerschot, Sporting Lokeren, Brussels en Charleroi en deelname aan talrijke VIP evenementen rond sport, bijvoorbeeld de wielerklassieker Parijs-Roubaix.

In 2008 werd een partnership aangegaan met de groep Foodinvest uit Bornem, een bedrijf dat toen tot de top 3 behoorde in de foodservice sector.

Toen Foodinvest in 2011 overgenomen werd door de groep Colruyt, werd besloten om terug onze eigen weg  te gaan, wegens gebrek aan verdere synergie.

Op 22 juni 2012 werden de nieuwe kantoren, showroom en winkel van Bodegas geopend aan de Rijksweg 10 A. Hiermee werd het startschot gegeven voor een nieuwe periode van expansie.

Bodegas speelde in op de grote vraag naar fijne distillaten, surfde mee op de gin hype en bouwde aan een flink aanbod gin, whisky, rum enz…

Samengevat kunnen we stellen dat  Bodegas de afgelopen jaren als een pioneer gefungeerd heeft, zowel binnen zijn eigen marktsegment van Spaanse wijnen, als in het Belgische wereldje van wijn en gedistilleerd in het algemeen.

Vanuit een sterk basisgamma is Bodegas gestaag op zoek gegaan naar innovatieve wijnen met een prima prijs/kwaliteitsverhouding. De introductie van Braziliaanse wijn bijvoorbeeld, past binnen dit streven.

De aanwezige ervaring in logistiek, financiën en commercieel beleid wordt ten volle benut om goeie keuzes te maken qua bedrijfsbeleid.

Bodegas steunt op een professionele aanpak, met een zeer duidelijke toekomstvisie, gebaseerd op een geleidelijke groei en een permanent streven naar kwaliteit zowel binnen de eigen organisatie, als bij de keuze van partners.